zondag 18 maart 2012

Hergebruik van oude sieraden


 Het voorjaar komt er weer aan, daarmee ook de rommelmarkten van kerken en clubs. Om aan leuke kralen en speciale dingen te komen, struin ik altijd een aantal rommelmarkten af. De kralen hang ik  aan mijn boekjes, maak er franjes van, of om nieuwe sieraden van te maken.  Het is  leuk om een voorraadje in huis te hebben.
 Het fijne vind ik om gebruikte dingen weer een nieuw leven te geven, ook om ze zodoende niet weg te hoeven gooien.
 Soms heb je er direct een bestemming voor, soms duurt het langer, bovendien staat het heel leuk op de plank.
 Als ik ergens te veel van heb, kan ik daar weer van delen of ruilen, wat ik ook weer graag doe.

Oude kralen kettingen zijn voor mij niet veilig, eenmaal in huis ga ik ze uit elkaar halen en doe ze dan in potten, uiteraard ook hergebruikt.
Oorbellen, armbandjes, oude kralen franjes, kralen gordijnen en soms sjaals waaraan muntjes of kralen zitten zijn bruikbaar.


 In mijn atelier heb ik een hele plank vol potten met kralen, muntjes  en bedels.
 Vraag ook eens rond bij bekenden, iedereen doet wel eens een miskoop of heeft oude sieraden liggen zonder dat ze nog gebruikt worden.


 Ook zitten er in de zijkant van mijn kast spijkers en daar hangen ze  te wachten tot ze nodig zijn, of omdat ik ze nog niet uit elkaar wil halen.

We waren deze zomer een dagje naar Amsterdam, op maandag want dan is er stoffenmarkt op de Noordermarkt. Daar stond een kraam met 3 kettingen voor 5 euro. Nou dat was wat, de rode zijn ontelbaar vele houten kralen, de andere 2 zijn gemaakt van parelmoer, schelp dus, kon ik toch niet laten liggen

Ook de sluitingen, de oorbellenhaakjes en soms het draad of elastiek waar de kralen op geregen waren is soms de moeite waard.

Hoop dat dit inspirerend is om ook op kralen jacht te gaan.

2 opmerkingen:

  1. Oh ja, dit is zeker inspirerend, ik heb ook een paar van die oude kettingen. Zonde om weg te doen, maar nu ga ik ze ook demonteren. Prachtig gezicht al die mooie materialen in potten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier wordt je helemaal hebberig van! Op 30 april is het ook zo'n sneupdag vind ik en af en toe de kringloop maar eens induiken.

    BeantwoordenVerwijderen