zaterdag 25 augustus 2012

Joriks receptenboek


Voor de jarige Jorik heb ik een recepten verzamelboek gemaakt, hij is nml. kok bij een heel goed restaurant in Nijmegen.



In mijn kast stond al een tijd het Eigengereide groenteboek, met mooie grote plaatjes van groenten, dit boek had ik op het oog om te gebruiken voor het boek voor Jorik.


Ik heb eerst de plaatjes eruit geknipt die ik het mooiste vond en het meest bruikbaar.
Jorik houd van rood,dus allerlei rode lapjes in collagestijl gelegd op een ondergrondlap.


Daarna de plaatjes erop geschikt, organza erover en stikken maar, in dit geval helemaal met zwart en niet te veel stikwerk, want de plaatjes zijn groot en als je in rest dan te veel stiksels doet gaan de plaatjes bol staan.


Dit is de binnenkant van het boek, het kaft is ook van het eigengereide groenteboek gemaakt, ik heb alleen de rug breder gemaakt. Ik had nog een mooie zelfgeverfde lap in de juiste kleuren liggen.
Op de voor en achterkant zit een elastiek gespannen om de bladzijden open te houden, wat bij koken wel gemakkelijk is.


Toen de rest van de platen toch ook uitgeknipt.


 Het boek werd ingebonden met witte en rode bladzijden en Jos heeft een mooi voorblad gemaakt.


Van recepten uit het boek een schrift beplakt om notities in te maken.


Van een aantal moeilijk uitknipbare plaatjes vakjes gemaakt om allerlei recepten in te bewaren.


Ook versieringen op de bladzijden zelf.






Hier een uitklap pagina met een pastinaak.


Ergens in een laatje lagen kleine houten keuken gereedschappen, die moesten erop geplakt.

En dit is het eind resultaat wat mijn werk betreft, het is nu aan Jorik en Bauke.


2 opmerkingen:

  1. Wat is het een juweeltje geworden! Hij zal er van genieten als hij het gaat gebruiken. Heb jij nu een "gatenkaas " receptenboek overgehouden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee helemaal geen boek meer, want het kaft heb ik ook gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen