maandag 31 december 2012

mutsen


Jos vroeg aan mij kun je ook een muts maken die over de oren blijft zitten.
Na een beetje denken had ik het.
Ik heb de maat genomen van de omtrek van het hoofd vanuit de nek over de oren langs het voorhoofd.
En de maat van oor tot oor over het hoofd heen en zo ook van voorhoofd over het hoofd naar de nek.
Daarvan heb ik een patroon gemaakt.



Deze muts heb ik voor mijn schoonzus gemaakt.


En deze voor mijn Broer.


En dit is dan de muts voor Jos.


De muts voldoet aan de eisen en blijft goed zitten.


Het leuke was dat ik ze ging maken van oude truien, deze trui lag vrij bovenop in de doos. Tot mijn verbazing stond op het label 1955, dat is het jaar waarin Jos geboren is. Dit moest natuurlijk worden gebruikt en is nu het midden achter punt geworden, gemakkelijk met opdoen.

midden achtermidden voor
oorpunt.

Dit is het halve patroon, het lange stuk komt over het oor.

Een band van 6 cm breed komt er onderaan, dubbelgevouwen, dus  3 cm, min de naad.
De band is ongeveer 5 cm minder wijd dan de muts zelf en wordt er dus strakker aangezet. En maak hem dan helemaal met de lockmachine.

3 opmerkingen:

  1. Ik vind het zo geweldig leuk, dat je dit allemaal zelf kunt bedenken en uitwerken. Wat een lekkere muts - heel geschikt voor dat regenachtige en waaierige weer van de laatste tijd. En als ik dan zo eens naar dit stoere model kijk, zie ik 'm ook voor me in kleurige, vrolijke, bewerkte stoffen.... Voor een kind, voor een zigeunerintype (=kleurrijk), een quiltster... Wat een mogelijkheden zitten er in!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu je de smaak te pakken hebt ga je zeker ook nog op voor modiste?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank jullie voor de reacties, als je ze zelf wilt maken en vragen hebt, mail gerust. Goed idee om er hele kleurrijke van te maken.

    Ben zeker van plan om door te gaan met de naaiopleiding, maar weet niet of ik zo geschikt ben voor examens,, maar ga dat in maart proberen, mijn geheugen is niet zo best meer.

    BeantwoordenVerwijderen